Domboldal
A redditet böngészve bukkantam rá erre a Graham Hill vs Damon Hill című fényképre. A beküldője semmi egyebet nem írt a képhez, de a Hill família története elég érdekes, úgyhogy írok róluk egy keveset.
Baloldalt Graham Hill brit autóversenyző látható jellegzetes festésű sisakjában, amint egy kellemes bajusz mögül figyeli kisfiát, Damont. A motorsportok történelmének ő az egyetlen olyan pilótája, aki Forma—1-es világbajnoki címet (1962-ben a BRM-mel, 1968-ban a Lotus színeiben), Indy 500-at (1966-ban Lola-Forddal) és Le Mans-i 24 órás versenyt (1972-ben a Matra csapattal, egy bizonyos Henri Pescarolóval karöltve) is tudott nyerni, és még a montipintonok is megemlékeznek róla egy rövid jelenetben:
Wiggin: And now it’s request time.
(Cut to Gumby.)
Gumby: I would like to see John the Baptist’s impersonation of Graham Hill.
(A head on a platter is pulled by a string across the floor. We hear brm, brm, brm, noises. The head of John the Baptist has a Graham Hill moustache, obviously stuck on. Women’s Institute applaud.)
Pályafutása során összesen 176 nagydíjon indult, ötször győzött Monacóban, 1973-ban Embassy Hill néven saját csapatot szervezett. 1975-ben az általa vezetett Piper kisrepülőgép leszállás közben lezuhant: a balesetben Hill mellett a csapat két szerelője, menedzsere, főtervezője és ígéretes tehetségű versenyzője, Tony Brise is halálát lelte.
Damon Hill ekkor tizenöt éves volt. A képen meg körülbelül négy, tehát a papa autója egy 1964-es BRM P261-es, és ha színes lenne a fotó, akkor az is látszana, hogy a kasztni a szokásos British Racing Green, az orron körbefutó csík pedig narancsságra. Motorja egy ezerötszáz köbcentis V8-as szívómotor hozzávetőleg 210 lóerős teljesítménnyel és hatsebességes kézi váltóval, mindehhez a kocsi tömege 470 kiló. Kisebb-nagyobb változtatásokkal egészen 1968-ig versenyeztek vele, összesen hat F1-es futamgyőzelemre volt jó. A jobboldali gépről nincsenek információim.
A kis Hill előbb motorversenyző lett, majd a Formula 3000-ben próbálta ki magát, de egyetlen futamon sem győzött. 1991-től a Williams istálló tesztpilótájaként dolgozott, illetve két versenyhétvégén beugró volt a széthullás szélén táncoló Brabhamnél, ’93-ban pedig már a versenyzői ülésben találta magát a Williams-től világbajnokként a Benettonhoz távozó Riccardo Patrese helyén, Alain Prost csapattársaként.
Első futamgyőzelmét a Hungaroringen szerezte 1993-ban. A fiatal Michael Schumacher legnagyobb ellenfeleként szoros idényeket futottak, az 1994-es szezonzáró Ausztrál Nagydíjon történt emlékezetes ütközésük nyomán Schumacher egyetlen ponttal nyerte meg a bajnokságot. 1996-ban aztán Hill is bajnok lett a Williams-szel, ekkor az az újonc Jacques Villeneuve volt a csapat másik versenyzője, aki 1997-ben szintén megnyerte az összetettet, és akinek az édesapja szintén versenyzett az F1-ben. A szezon végén otthagyta a Williams-et, mert a menedzsment Frentzent szemelte ki a helyére ’97-re. Hillt a McLaren, a Benetton és a Ferrari is megkereste az ajánlatával, ő mégis az akkor húsz éves fennállása alatt egyetlen győzelmet sem arató Arrows-hoz szerződött, ahol a gyenge Yamaha-motor és a Forma-1-be akkor érkező Bridgestone abroncsok várták.
Az évad csúcspontja a hungaroringi futam volt, ahol az időmérőn a harmadik helyet szerezte meg, a versenyen pedig Schumachert és a bajnokesélyes Villeneuve-öt kényelmesen verve haladt a mezőny élén, de az utolsó előtti körben a hidraulika hibája miatt lelassult és Villeneuve mögött végül csak másodikként ért célba. Talán emlékeztek rá, ekkor esett ki Palik Lászlóból a híres Hova tűnt Damon Hill-opusz, amit a hozzáértők a magyar sportkommentátori tevékenységek jelentős mérföldkövének tekintenek a mai napig.
’98-ban a Jordan csapathoz szerződött Ralf Schumacher mellé, abban az évben az esős Belga Nagydíjat nyerte meg, ’99-ben pedig Heinz-Harald Frentzen csapattársaként indult. Végigszenvedte az évet az akkor bevezetett bordázott abroncsok miatt, fontolgatta a visszavonulást, de egy-egy biztató eredmény hatására újra és újra meggondolta magát és végül végigversenyezte az évet.
2006-ban ő váltotta Jackie Stewartot a British Racing Drivers’ Club elnöki székében és komoly szerepe volt Silverstone versenynaptárban tartásában és azoknak a fejlesztéseknek, átalakításoknak a véghezvitelében is, amiknek az eredményét tavaly és idén a Brit Nagydíjon láthattuk.
Apa és fia karrierjében az azonos sisakfestésen (sötétkék alapon nyolc fehér evezőlapátvég, Graham londoni evezősklubjának a jelképe) kívül más érdekesség is akad:
- 1968-ban Graham néhány héttel Lotus-os csapattársai, Jim Clark és Mike Spence halálos balesetét követően megnyerte a Spanyol Nagydíjat.
- 1994-ben négy héttel Ayrton Senna végzetes imolai falnak ütközése után Damon megnyerte a Spanyol Nagydíjat.
- A sportág történelmében ők az egyedüli apa-fia páros, akik mindketten világbajnokok lettek.
- Damon Hill volt a Forma-1 második olyan pilótája, aki a nullás rajtszámot kapta év elején, de ő volt az első, akinek két szezonban is ez a szám jutott.
Következő alkalommal a szubatomi részecskék kettős természetéről lesz szó, vagy nem.
Búvópatakok és források:
Lohl27 @
Tetszett.
Ha szubatomi részecskék kettős természetéről is ilyen érdekesen fogsz írni akkor jöhet. :)
Nfol @
@Lohl27: Nem is tudom, hogy juthatott egyáltalán eszedbe, hogy arról a témáról lehet unalmasan írni!
Lohl27 @
Mivel nem ismerem a szubatomi részecskét személyesen, vagy esetleg nem vettem észre. Ebből kifolyólag gondoltam, lehet olyan téma ami untatna, ha csak a száraz tényekre koncentrálnánk.
Mefi @
Nagyon király írás volt, sok ilyet még!
Nfol @
@Mefi: Tervben van a folytatás, és köszönöm!