A hosszú ideje előzetesben ülve is hatmilliót kereső panamaemberek és golyóstollal életet mentő orvosok történetei mellett valahogyan elsiklott a sajtó egy — szerintem, de úgy általában a technikai sportokban érdekelt szakértők szerint is — komoly magyar siker felett, Michelisz Norbert ugyanis tegnap megnyerte a Seat Leon Európa-kupát. Na, ennyit mára a pozitívumokról, vissza a panamaemberekhez.

Not.

A továbbiakban a Forma-1 háza tájával foglalkozunk. Bár lennének megvas gondolataim a szezon őszi harmadában elmaradhatatlanul felröppenő pilóta-átigazolásokkal kapcsolatban, ez a jövőre érkező három új csapat jelenleg még ismeretlen terveivel együtt sokváltozós probléma, ezért nem is megyek bele ebbe, illetve érintőlegesen mégis, mert amiről szó lesz, az a Renault és az ő eleddig példátlan bundabotrányuk.

Piquet kiszállt

Mint tudjuk, a magyar hétvégét követően ifj. Nelson Piquet-től a Renault megvált, mondhatnám úgy is, hogy elzavarták a csapattól, de biztos nem így történt, a papájára való tekintettel. Nelsinhonak ez annyira sértette a belső békéjét, hogy gyorsan összelapátolt minden kellemetlen emléket az elmúlt másfél évből és elkezdte vele a nyilvánosságot traktálni. Sok apró marhaság közé bedobta a szingapúri sztorit, mely szerint ő, az egyik legtehetségesebb brazil versenyző fia, Szingapúrban utasításra okozott balesetet, hogy azzal Alonsónak előnyt szerezzen, Alonso pedig végül megnyerte azt a futamot.

Csúnya, gonosz Briatore, rákényszerítette őt. A boxból nyomta a gázt.

Mindez oda vezetett, hogy az FIA elkezdett vizsgálódni, találtak is bizonyítékot a telemetriai adatok elemzésekor — hogy tudniillik Piquet minden körben elvette a gázt abban a kanyarban, de a balesetkor nem. Önmagában ez semmit nem jelentene azon kívül, hogy Piquet elrontotta azt a kanyart; a rohadt nagy felkiáltójel akkor jelent meg az FIA irodaházában, amikor a Renault közölte, hogy Flavio Briatore csapatfőnököt és Pat Symonds főmérnököt azonnali hatállyal kirúgják a csapattól. Csomagolnak a bűnbakok.

Briatore és Symonds

Ettől függetlenül a Renault csapatot az FIA valószínűleg meg fogja büntetni. Csak az a kérdés, hogy miképpen. A verseny eredményének ilyen jellegű befolyásolása egyértelműen nem egyeztethető össze egyetlen sportág szellemi és erkölcsi értékerendjével sem, ugyanakkor nem is volt korábban ilyen kihágása semelyik alakulatnak. A büntetés mértéke tehát nagyban függ attól, mennyire kíván az FIA példát statuálni az üggyel, legsúlyosabb esetben eltilthatják a Renault-t az idei vagy a jövő évi indulástól. A magam részéről inkább komoly pénzbüntetést várok, a Forma—1-nek ugyanis nem tenne jót a létszám csökkenése és egy nagy gyártó elvesztése. Azt is figyelembe kell venni, hogy a csapat idén már megúszott egy eltiltást (a hungaroringi kerékcserés eset miatt), ezzel sem lehet nagyon dicsekedni.

Viszlát, és kösz a falakat!

Wéber Gábor mondta, hogy ha ez így volt igaz, akkor zseniális stratégiai húzás volt, amíg ki nem derült. Onnantól viszont csalás. Nem kell nagy képzelőerő ahhoz, hogy értelmét lássuk ennek a botránynak. 2010-ben sok minden ismét meg fog változni a Forma—1-ben, amiknek egy része még idén ősszel kiderül. Nem tudhatjuk mi, nézők, hogy a háttérben mi zajlik, hogy arról szól-e ez az ügy, amiről, vagy a sokak által várt "Alonso nyíl Ferrari" lépés egyfajta előkészülete (mondjuk a Renault nem engedné Alonsót, Briatore meg véletlenül pont Alonso menedzsere is egyben és mindenáron elintézi neki a váltást, ha másképp nem megy, akkor úgy, hogy betesz a Renault-nak).

Majd meglátjuk, mi lesz a végén. (Lvl 1 szakkommentátor skill.) Addig is töfög Barrichello.