A Forma-1 világában igazából soha nincsen szünet. A márciustól novemberig tartó időszak leginkább abban különbözik a téli hónapoktól, hogy nem rendeznek versenyeket, de a csapatok tervezőirodáiban és gyáraiban ugyanolyan elszántsággal dolgoznak a jómunkásemberek, mint azt a szezon során tették. A 2011-re érvényes szabályzat és technikai előírások ugyan még nem véglegesek, de néhány pontot talán érdemes már most kiemelni.

Pirelli abroncsok

Az olasz gumigyártó 1991-ben szállt ki a sorozatból, jövőre viszont a Forma—1-et 13 év után elhagyó Bridgestone helyére lép egyedüli gumiszállítóként. Az évad második felében számos tesztet tartottak — például Nick Heidfeld és Pedro de la Rosa közreműködésével —, illetve Abu-Dhabiban is volt egy kétnapos tesztjük a teljes mezőnnyel. A csapatok számára nem csupán az eddigiektől eltérő összetétel és a viszonylag kevés futott tesztkilométer okozhat fejtörést, hanem egy szabálytervezet is, amely az autó előírt súlyelosztásáról szól.

Visszatér a KERS

2009-ben több csapat használta a mozgási energiát visszanyerő rendszert, amelytől annak idején az előzések könnyebbé válását várták a szabályalkotók és a versenyzők is. Finoman szólva, ez nem annyira jött be, 2010-ben szépen ki is dobta mindenki. Jövőre azonban ismét lesz KERS az autókban — nem kötelező jelleggel —, ugyanúgy lehet majd használni, mint korábban, a mérnökök ellenben gondolkozhatnak eleget, hová rejtsék el a méretes és nehéz szerkezetet, hiszen a tankolás betiltása miatt jóval nagyobbak lettek az üzemanyagtankok 2009-hez képest. A versenyautó pilótával együtt mért minimum súlyát pedig 20 kg-mal felemelik, immár 640 kg-ra.

Menet közben állítható hátsó szárnyak

Idén a versenyzők az első légterelővel játszadozhattak, jövőre azonban a hátsó szárny válik változtathatóvá. Az elképzelések szerint külön elektronikus rendszer felelne ezért, amely az elöl haladótól való távolság függvényében szabályozná a szárny dőlésszögét, elősegítve az előzési helyzetbe kerülést (a KERS-szel együtt). Szerintem ez egy újabb lehetséges hibaforrás, de szerencsére csak néző vagyok.

Ellenfeleink sem fogják látni

2009 nagy slágere, a Brawn-féle dupla diffúzor és 2010 nagy slágere, az F-csatorna jövőre a tiltott megoldások népes családjának legújabb tagjaivá válnak, az FIA ugyanis nem engedélyez semmi olyan technikát, amely a versenyző aktív közreműködésével befolyásolhatja az autó körüli légáramlást. Nyilván már ebben a pillanatban is van huszonkét ügyes trükkje a szélcsatornák királyainak ezen megszorítás kijátszására, amik közül legalább egy átmegy majd az ellenőrzésen.

Ennyit már az autósportok csodálatos világából. Jövőre Raikkönen nélkül is öt világbajnok lesz a mezőnyben, remélhetőleg az idősebbik Sumák is képes lesz odatenni magát néhányszor, én már extázisban fetrengve várom a márciusi startot meg szeretett Lacink visszatérését. Jó, utóbbit sokkal-sokkal jobban.