i, mint injektor
Sok mindent nem érek fel ésszel ezen a világon, de most különösen a mobiltelefon-gyártókat nem értem. Adott egyszer a Nokia, mint a mobiltelefonpiac közel egyharmadát - a magyar piac durván felét - uraló gyártó. Adott másszor a Nokia 6310i, ami a világ talán valaha készített legjobb üzleti célú telefonja. Akinek nem kell színes kijelző és fényképező, mp3 lejátszó és rádió a telefonjába, viszont hosszú üzemidőt akar, annak tökéletes választás. Szóval nem értem a Nokiát, mert kis befektetéssel vígan elkészíthetnék a 6310i méltó utódját a mai igényeknek megfelelően. Akár úgy is, hogy a kinézetét meg sem változtatják. Ugyanis nem mindenki kedveli a manapság divatos miniatürizálás hatásait, lásd: olyan könnyű, hogy nem érzed, hogy nálad van-e; olyan kicsik a gombjaik, hogy csak nők és nőgyógyászok kezelik kényelmesen; akkora az akkumulátor, hogy készenlétben is négy napot bír maximum. Legalább ugyanennyien kapnak súlyos agyérgörcsöt a kagylóformájú vagy innen-onnan előcsusszanó billentyűzettel felszerelt készülékek láttán.
Szóval már-már látszott némi reménysugár, hogy a Nokia meg tudja ragadni a lényeget, hiszen a 6230-as mobiltelefon elég komolynak látszott. Bluetooth, infra, e-mail kliens, satöbbi. Csakhogy megverte a jó ég egy harmatgyenge kijelzővel és egy még harmatgyengébb üzemidővel, ami gáz. De még így is egy évig vezette az eladási listákat.
Jött hát a nagy ötlet: javítsuk fel! Hibákat kihajítani, funkciókat felturbózni! Újrakiadni!
És megtették: 6230i. Pro és kontra:
Kijelző: 128*128 pixel -> 208*208 pixel
Fényképező: 640*480 maximum felbontás -> 1280*1024 maximum felbontás
Operációs rendszer: Series 40 platform, újítás a témakezelés és a beállítható készenléti betűszín
Billentyűzet: kényelmes, szokást igénylő menügombbal -> kényelmes, több szokást igénylő menügombbal
Üzemidő: körülbelül másfélszer tovább bírja az új akku, ráadásul csomó helyen spórol a naftával
A többi rész lényegtelen.
Arra még odafigyeltek, hogy ha valaki a régebbi 6230-ról megszokott grafitszürke elő- és hátlapot akarja használni a 6230i-n default vakítós ezüst helyett, akkor kétszer is meggondolja, ugyanis a kijelző körülbelül egy milliméterrel nagyobb minden irányban, tehát a régi előlap "ablaka" ennyit kitakat a képernyőből. Ügyes, nagyon ügyes.
Frankó dolog ez a témázható kezelőfelület is, de komoly ára van, mert sokszor belassul. Például készenlétben a középső gombot megnyomva néha két másodpercig is gondolkozik, míg meglátjuk a menüt. Már-már a 3230-as lassúsága, pedig abban Series 60 dolgozik, amiben sokkal több funkció van. Nahát!
Ezekkel még együtt is lehetne élni, ami viszont vérlázító, az a hozzáadott legújabb verziójú PC Suite szoftvercsomag. Eddig, ha képet vagy zenét akartam feltölteni a telefonra, az infra bekapcsolása után megjelent az asztalon a fájlküldés ikonja, abba bármit bele lehetett húzni és átküldeni. Most pedig... nos, most nem lehet. Mert már a PC Suite-ban külön modul van a képek és zenék feltöltésére, ami pont jó azoknak, akik nem tudnak maguktól átméretezni egy képet, de nekem meg pont emiatt nem jó.
Fogok egy képet, fájlküldéssel tölteném át a mobilra. Nem megy, a telefon elutasította a kép fogadását. Zenével ugyanez. Minthogy képes mp3-at csengőhangként kezelni, mégiscsak jó lenne egyszerűen áttölteni így a dolgokat. De nem lehet. Cserébe a PC Suite idevonatkozó része csigalassú, és ami a bikának a vörös posztó, még így sem mindig fogadja el a képet. Teccikérteni: a saját programjával megszerkesztett, elmentett, jóváhagyott, leokézott képet nem fogadja el a telefon, de hogy miért, az nem derül ki, mert a hibaüzenet csak annyi, hogy "A képet nem sikerült átküldeni." Érdekesséképpen megjegyzem, hogy a régi szoftver továbbra is gond nélkül másol át mindent.
Hasonló a helyzet ahhoz, amit az autógyártók művelnek. Kivillan a műszerfalon egy visszajelző, szerényen közli, hogy EPC (azaz a villamos rendszer meghibásodott), lehet vinni a szervizbe, ahol a szakmunkás rádugja a számítógépre, öt másodperc alatt kiderül a hiba oka, kicseréli a biztosítékot és kész is van. De addig is megy a kocsi, működik rendesen. Ugyanez 10 évvel ezelőtt Zsigulival: lámpa villan, a kocsi már nem is megy, user megbirizgálja a biztosítéktáblát és megy tovább. Mert ott lehetett látni valamicskét a motorból is, nem volt letakarva egy nagy műanyag fedéllel, és nem csak egyben lehetett biztosítéktáblát cserélni. Nemhogy szerviz... Persze érthető, és nem is lenne jó az, ha a mai motorokat meg elektronikát ugyanúgy otthon barkácsolná mindenki, mint régebben. Akkor mégis inkább a szerviz.