Keddie Irvine 23
Amikor Dietrich Mateschitz cége 2004 őszén bejelentette, hogy megvásárolják a döglődő Jaguar istállót a Fordtól és Red Bull Racing néven saját alakulattal indulnak a következő szezonban, sokaknak nem tetszett a dolog. Egyrészt úgy gondolták, hogy a Forma–1-ben valami nagyon elromlott, ha a komoly múlttal és hagyományokkal rendelkező, jónevű csapatok mellé csak így beszállhat egy egyszerű italgyártó, másrészt pedig látták, hogy ez az egyszerű italgyártó milyen eredményeket ért el azokban a sportágakban, melyekben egyszerű szponzornál komolyabb szerepet vállalva szállt be addig.
Azóta ez a taurinos bagázs összehozott négy egyéni és csapatvilágbajnoki címet, a Minardiból kalapáltak maguknak egy F1-es pilótakeltetőt Toro Rosso néven és a kisebb kategóriákban olyan utánpótlást nevelnek, hogy ők maguk is alig győznek válogatni közülük. Ennek a folyamatnak az egyik kulcsfigurája Helmut Marko, akiről a mai rész szól, mert hát őt sem a szél fújta oda.
Marko 71 évvel ezelőtt született Grazban. Az iskolai évek alatt olyan jól összebarátkozott Jochen Rindttel, hogy kettejüket együtt tanácsolták el az intézménytől és együtt kerültek be egy száz kilométerrel arrébb működő másikba, ahol nem volt módjuk mopeddel gyorshajtási büntetéseket halmozni vagy éppen jogsi nélkül versenyezve rommá törni Marko apjának Chevy Impaláját és Rindték Simcáját. Elvileg. A gyakorlatban viszont az derült ki, hogy Rindt síelés közben eltört és gipszben nyugvó lábbal is kiválóan tudja a szülőktől örökölt vállalkozás VW Bogarának gázpedálját taposni. Mellesleg 1961-ben együtt nézték meg életük első Forma–1-es versenyét a Nürburgringen.
Marko 1967-ben jogi diplomát szerzett. A Forma–1-ben 1971-ben mutatkozott be a Német Nagydíjon, illetve ekkor szerepelt először a nevezési listán, de nem állt rajthoz. Az Ecurie Bonnier nevű csapat színeiben indult volna – Joakim Bonnier svéd pilóta csapata sokaknak szolgált akkoriban ugródeszkaként a királykategóriába –, de Marko olyan mértékű szervezetlenséget tapasztalt náluk, hogy nem vállalta az indulást. (Hirtelenjében maga Joakim Bonnier ugrott be a helyére.)
A hátralévő négy futamon már egy Yardley által indított BRM-mel vett részt, 1972-ben pedig az Austria-Marlboro istálló BRM-jét hajtotta. Összesen tíz futamon szerepelt az F1-ben, ezalatt nem szerzett világbajnoki pontot és csak egyszer ért célba az első tíz versenyző között. Más kategóriákban viszont jóval sikeresebbnek bizonyult, ’71-ben például Gijs van Lennep társaként egy Porsche 917K-val megnyerte a le mans-i 24 órás versenyt – 5335 kilométeres távolsági rekordjukat egészen 2010-ig senkinek nem sikerült megdöntenie –, a ’72-es Targa Florión pedig úgy lett második egy Alfa Romeóval, hogy az utolsó két kör alatt két percet hozott a versenyt vezető autóhoz képest (leggyorsabb körében 33 perc 41 másodperc alatt nyomta le a 72km-t) és mindössze 17 másodperc hátránnyal ért célba.
Hogy mire lett volna még képes a hosszútávú versenyeken és hogy beérett volna-e az F1-ben, az sajnos sosem derült ki, mert az 1972-es clermont-ferrandi Francia Nagydíjon Emerson Fittipaldi Lotusa lecsúszott az útról és a mögötte haladó Marko sisakjához vágott egy kavicsot olyan erővel, hogy átlyukasztotta azt. A sérülés következtében Marko a bal szemére megvakult, ami a versenyzői pályafutása végét jelentette. A motorsporttól viszont sosem távolodott el.
Egy ideig ingatlanokkal foglalkozott, majd a Fordnál és a Renaultnál dolgozott különböző sportprogramokon. A ’80-as évek végén és a ’90-es évek elején ő volt Gerhard Berger és Karl Wendlinger menedzsere, aztán létrejött az RSM Marko nevű csapat, amely Red Bull Junior Team néven indult Forma–3-ban és Forma–3000-ben. 1999 óta ő felügyelte a Red Bull utánpótlás-programját. A DTM-től az FIA Endurance világbajnokságig minden szakágban jelen vannak, innen került a Forma–1-be Klien, Liuzzi, Alguersuari, Buemi, Chandhok, Vergne, Riccirado és legutóbb Kvyat. Ja, meg az a Vettel nevű fogszabályzós lurkó is. És ebből a programból érkezik majd meg előbb-utóbb ifjabb Carlos Sainz is.
Mateschitzcel jó ideje ismerték egymást, mielőtt a junior csapatot létrehozták volna. Ahogy a márka gyarapodott, úgy változtak a terveik is. A fiatal tehetségek felfedezése után valahol helyet is kellett nekik találni, így egy idő után adta magát az F1-es program elindítása – ráadásul ekkorra már pénzük is volt bőven. Marko a Red Bull 2005-ös belépése óta a csapat fő tanácsadója.
Charla @
Hi,Neat post. There's an issue along with your web site in internet explorer, might this?IE still is the market leader and a big portion of folks
will omit your magnificent writing because of this problem.
High Converting Website Design @
Fisher Agency is known as an authority in providing the top website design services crafted for clients in Southwood, Jacksonville, FL.
Serving this area, they understand the distinct digital needs of a community positioned
by coordinates 30.2352° N latitude and -81.6631°
W longitude. Southwood is a thriving neighborhood featuring
nearby major points of interest such as the Jacksonville Zoo and
Gardens, the St. Johns Town Center, and the University of North Florida.
With a population exceeding 130,000 in Jacksonville’s Southside region, Fisher Agency leverages
their knowledge to build websites that appeal to varied demographics, including young adults,
families, and students. Jacksonville’s economy is
bolstered by sectors like finance, healthcare, and logistics, and Fisher Agency
aligns their web design services to assist businesses in these industries.
By combining responsive design, SEO best practices, and user-friendly navigation, they guarantee
that local enterprises can successfully reach the area’s median household income of
approximately $63,000. Fisher Agency’s focus to supporting Southwood means
they are adept at optimizing websites for both desktop and mobile users, vital for a tech-savvy population. Their extensive knowledge of Jacksonville’s market trends and consumer behavior
allows them to offer customized web design strategies that enhance online presence and promote business growth throughout Southwood and the
greater Jacksonville area.
Catharine @
I'm really enjoying the theme/design of your web site.
Do you ever run into any web browser compatibility problems?
A handful of my blog audience have complained about my
blog nnot operating correctly in Explorer but looks great in Firefox.
Do you have any tips to help fix this issue?
luxury fake Designer bags @
I do accept as true with all the ideas you have offered for your
post. They're really convincing and can certainly work.
Nonetheless, the posts are too brief for starters. May just you please
extend them a little from subsequent time? Thanks for the post.