F1’08: Montréal

Nfol @ 2008. június 9.

Picit hosszúra nyújtott bevezető után tényleg lesz szó a futamról is.

A kanadai nagydíjon valahogyan mindig bolond lyukból fúj a szél, elég visszatekinteni a tavalyi futamra, amin Lewis Hamilton megszerezte élete első győzelmét, a harmadik helyezett egy bizonyos Alexander Wurz lett, Robert Kubica pedig egészen közelről tanulmányzota a kanadai betonfalak és a BMW karosszériájának találkozásakor fellépő erőhatásokat. A Gilles Villeneuve-ről elnevezett versenypálya leggonoszabb pontjának éveken keresztül a célegyenesre ráfordító sikán kivezető ívénél található néhány méter hosszúságú faldarab számított, úgy nevezték, hogy világbajnokok fala, mert bizony megesett olyan csúfság, hogy ugyanazon a futamon egymástól függetlenül a mezőny három világbajnoka is itt fejezte be a hétvégét. Az elmúlt évek során aztán a falban lakozó rossz karma egy része szépen szétterült az aszfalton és elkezdte módszeresen lemorzsolni a pálya felső rétegét, a maradék — a leggonoszabb rész — pedig átvándorolt a boxutca kijáratánál lévő jelzőberendezésbe és évek óta szétröhögi az agyát a sok bénaság láttán.

Kezdjük azzal, hogy az időmérőt követően azt gondoltam, Hamilton verhetetlen lesz vasárnap. A többieket jól kiosztotta a köridőkkel, plusz még aprókat rúgott is beléjük, amikor kijelentette, hogy van még tartalék a körben. Azt talán Hamilton sem gondolta volna, hogy ennyivel hamarabb fejezi be a futamot. Túl szép volt az egész, és ahogy az lenni szokott Kanadában, kezdődtek a gondok.

Sutil kiállása miatt beküldték a biztonsági autót — egyébként aranyos volt, ahogy a pályamunkások a kerítés mellett nézték, hogyan kezd el csendben égni Sutil autója, aztán megpróbálták legurítani a fal melé úgy, hogy ők az autó és a fal között lépdeltek —, amikor kiment, az első öt egyből bejött a boxba. Már az is érdekes, hogy a boxban Hamiltont Kubica és Raikkönen is megelőzte, majd a kijáratnál a piros jelzés láttán egymás mellett megálltak. Hamilton viszont ezt későn vette észre és belement Raikkönenbe, majd hogy minden jó legyen, őt Rosberg találta meg szintén hátulról, eközben Kubica behúzott nyakkal üldögélt az esettől pár centiméterre és megúszta. (Emlékeztet az eset a monacói incidensre, amikor Raikkönen eltalálta Sutilt és Sutil emiatt pontszerző helyről kiesett. Ha Montrealban Sutil másképp esik ki, akkor nem jön be a biztonsági autó, nem egyszerre jön ki a boxba Raikkönen és Hamilton és nem találkoznak össze a lámpánál. Raikkönen - Sutil: 1 - 1. De vajon ki fog a következő futamon nekimenni Hamiltonnak?) Az is igaz, hogy az egész bandából egyedül ő tartózkodott szabályosan a kijáratnál. Mivel Hamilton egy mozdulattal leírta saját magát és Raikkönent is, valamint a csapattársak, Massa és Kovalainen addig is a vert mezőnyben haladtak, Kubicát semmi nem akadályozta abban, hogy az élre álljon, Heidfeld pedig a jó taktikával és az igény szerint változtatható szélességű autóval megszerezze a második helyet, mely egyben a BMW Sauber első futamgyőzelmét és az első kettős győzelmét is jelentette.

Felmerülhet bennünk: vajon mennyit ér ez a győzelem így, a riválisok kiesése mellett? Tényleg van olyan jó a BMW, hogy futamot nyerjenek vele a versenyzők? Hülye kérdés. Az év elején a BMW-nél kijelentették, hogy idén versenyt akarnak nyerni. Összeraktak egy kitűnő autót, van két remek versenyzőjük, nyomják, mint pokol, előbb-utóbb mindenképpen odaértek volna az élre. Most sikerült, így sikerült, szerintem teljesen megérdemelt a siker, a világbajnokság szempontjából meg csak jót jelent, hogy van egy gárda, amelyik képes elkalapálni a Ferrarit és a McLarent.

Akinek még nagyon jól végződhetett volna a hétvége, az Alonso. Valószínűleg végig halálig forgatta a versenyszemélygépjárművet és amíg ment, addig jól is ment, kinézett neki egy harmadik hely, de a váltó végül nem bírta. Egy tábla csokit viszont adjanak már neki, amiért olyan szépen kicsorgott a pályáról és nem cseszett ki a többiekkel. Ifjabb Piquet meg továbbra is csak keresi a helyét, most legalább volt pár szép megmozdulása, de nem hinném, hogy sokáig elnézik még a produkcióját.

A harmadik üveg pezsgőt David Coulthard kapta, úgy látszik, Kanadában a harmadik helyet mindig olyanok szerzik meg, akiktől egyáltalán nem várjuk. Coulthard egyébként innen megy nyugdíjba, de ahogy őt ismerjük, majd csak tíz év múlva. A két Toyota negyedik és hatodik helye kicsit meglepő, a taktika bejött nekik, apró baki, hogy nagy nehezen Massa is, aki szépen kihasználta az összes kínálkozó alkalmat (ahogy elment Barrichello és Kovalainen mellett belső íven a legrosszabbul tapadó kanyarban, az azért mégiscsak na...), de nem az ő versenye volt. Barrichello lett a hetedik, pedig a Honda továbbra is elképesztően rosszul megy, nagyon remélem, hogy a jövő évi autójuk — amit ugye már fél éve fejlesztenek — tényleg jó lesz, máskülönben Button rájuk gyújtja a gyárat. Vettel bejött nyolcadiknak a Toro Rossóval, zsinórban a második futamát is pontszerző helyen fejezte be, hát emberek, mi lesz itt?

Szólnék pár szót a magyar kommentátorok ténykedéséről. Úgy az ötödik perc után kezdett kurvára idegesíteni, hogy Gyulám minden kanyarvételnél fújtat, mert közel van a korlát vagy a fal. A valenciai városi futam közvetítésekor adhatnának neki egy felfújható ugrálóvárat. Viszont szegény Barrichellót végre nem nézték másnak, illetve mást sem néztek Barrichellónak, ez azért a fejlődés jele. Palik esetében él bennem a gyanú, hogy őt most olaj helyett pénzzel keni a Shell, mert megint sikerült neki fél órás monológ keretében égig magasztalni őket és a Ferrarit, ráadásul ugyanezt elmondta már egy korábbi hétvége alkalmával is, innentől kezdve no comment.

— — — — —

Talmácsi Gábor kezdi megtalálni a tavalyi formáját, a múlt heti második helyezése után ismét dobogóra állhatott Barcelonában.