E3, másképpen

Nfol @ 2006. június 23.

Azért az E3-nak is megvannak a maga szépségei. Folytatván a tegnapi, kissé unalmas gondolatmenetet, leírom, mik ragadtak meg bennem mindabból, ami a kiállításon megmutatkozott.

Hardverfronton természetesen rettentően nyomultak a konzolok: az Xbox360 már tavaly bemutatkozott, idén pedig a gép tudását sokkal jobban kihasználó termékeket hype-olták a gyártók. A PlayStation3-ról csak most derült ki, hogy merre hány méter, ennélfogva a rá készüő játékok igen kezdetleges állapotban voltak (a Gran Turismo HD és az új Metal Gear azért így is meseszép), a Nintendo meg más utat választott, és a lövöldözős-berosálós-agyeldobós játékok helyett az új kontrollerük mozgásérzékelőjét kihasználó, komoly valós mozgást kívánó cuccokat mutatott be. Minket jelen esetben mindezek nem érdekelnek, nézegetni mind jó, másra nem. Sokkal érdekesebb számunkra az Ageia PhysX csip, amitől egyfajta forradalmat várnak az okosok.

Erről a PCI-foglalatú kártyán ülő lapkáról már akkor adtunk hírt, amikor még a Gameronline nem ott tartott, ahol most tart, és már akkor is az volt a lényege, hogy ez egy dedikált áramkör, amely különösen jeleskedik matematikai számításokban, amennyiben azok bonyolult fizikai egyenletek megoldását adják. Vagyis, ezzel a kártyával a gépben a processzor válláról újabb terheket lehet leakasztani, így szegény CPU pöröghet vígan az MI számítása érdekében (sic!). Ezen extra dolgok kihasználásához tehát csak a PhysX csipre és egy erre felkészített játékra van szükség - na ilyenből már létezik is úgy kettő és fél. A többinél a különbség alig észrevehető. A csip képességeinek demonstrálására készült el a Cellfactor nevű, egyelőre minden jellemzőjében rejtélyes FPS-szerűség, amelynek kipróbálható a demója (inkább játszható techdemó). A környezet az eddigieknél sokkal kevésbé statikus, és ami mozog, az mind valós időben, valósághűen teszi ezt. Összepakolt hordók közé dobott gránáttal bizony minden repül szanaszét, a hordók rongálják a többi tárgyat, hidak szakadnak le, lyukadnak ki és hullanak darabokra. Persze ennek a csipnek is akkor lesz értelme, ha rákerül a videokártyákra - bár kérdéses, hogy a már így is elég bonyolult felépítésű GPU-k mellé hogy fér majd a NYÁK-ra, meg hogy mennyivel növeli meg a kártyák árát. Most ugyanis a PhysX kártya kemény hatvan rugó... és nem kapható.

A három nagy világháborús FPS-téma is folytatást kap valamikor, nekem a Brothers in Arms - Hell’s Highway, a Call of Duty 3 és a Medal of Honor - Airborne trailerei közül a BiA-é tetszett leginkább. A másik kettőnél a látvány valahogy... szóval nem tudom eldönteni, hogy amit láttam, az renderelt animáció, vagy játék közbeni, realtime esemény. Ahhoz túl szépek, hogy elhiggyem: az asztal alatti gép most számolja őket, illetve nem hinném azt sem, hogy pont akkor nézünk oldalra, amikor arról becsapódik egy lövedék és majdnem eltalál. A BiA videója viszont egészen valódinak tűnt, arról bármikor elhiszem, hogy elindítom és ezt látom. Nagyon sokat hozzátesz a hangulathoz, hogy karakterünk a társait igazi kézjelekkel utasítja, ők pedig ugyanígy jeleznek vissza. Nomeg megjelentek a civilek, ami nem hátrány egy ilyenfajta játék esetében. A zsáner kedvelői mindenesetre nem fognak rosszul járni egyikkel sem, mert bár mindhárom ugyanazt próbálja bemutatni, teljesen másképpen teszik.

A Quantic Dream nevű fejlesztőcsapat nem következő játékát vitte ki az E3-ra, hanem az alapjául szolgáló technológiát. Készítettek ugyanis egy videót a Heavy Rainben használatos motorral, amiben egy lány ül le a szereplőválogatás kamerája elé, és előadja jelenetét. Döbbenetesen részletes az egész környezet, ráadásul a lány animációja valami elképesztő. Az arcán minden izom rezdül, hullámzanak a szempillái, mindezt übereli az a pillanat, amikor a szeméből kicsodrul a könny. Látni kell, nincs mese. Heavy Rain, mondom...

Sajnos nem derült ki semmi új az Alan Wake-ről és a GTA következő részéről, PC-re továbbra sem akar senki Forma-1 szimulátort készíteni, viszont valószínűleg lesz PC-re is Test Drive Unlimited (autós-motoros móka belső, műszerfalas nézettel!) és biztosan lesz Need for Speed Carbon még zsebszámológépre is (címe alapján ebben a részben bányagépekkel fogunk rongyoni két műszak között, tudniillik bánya -> szén -> szénszál -> karbon; egy homlokrakodó-drift azért nevelne).

A következő világbajnokság négy év múlva lesz. - Urbán Flórián

A fű pedig zöld.